Praktijkassessment Makelaar Wonen
Het Praktijkassessment Makelaar Wonen vormt het afsluitende onderdeel van de makelaarsopleiding. Met het diploma Makelaar Wonen kan vervolgens een inschrijving worden verkregen als Register-Makelaar in de Kamer Wonen.
Het assessment bestaat uit twee onderdelen, te weten het Ervaringsdossier en het Assessmentgesprek. Met het Praktijkassessment toon je aan dat je een vakvolwassen en zelfstandig werkend makelaar bent en word je door de assessoren onder andere bevraagd over je werkzaamheden, ervaringen en aanpak. Dit assessment valt onder de directe verantwoordelijkheid van VastgoedCert.

Schrijf je in voor het Praktijkassessment
inschrijfformulier
Voorwaarden voor deelname
Je kunt deelnemen aan het Praktijkassessment Makelaar Wonen wanneer je bij VastgoedCert bent ingeschreven in het register van Kandidaat-Makelaars én:
- deze inschrijving direct voorafgaande aan je deelname tenminste 2 jaar heeft geduurd
óf - je in de 5 jaar voorafgaande aan je deelname minimaal 2 jaar actief bent geweest als makelaar.
De kosten voor deelname aan het Praktijkassessment bedragen € 1.195,- exclusief BTW en zullen in rekening worden gebracht nadat je je ervaringsdossier hebt ingediend.
Overgangsregeling Praktijktoets naar Praktijkassessment
Je kan deelnemen aan het Praktijkassessment Makelaar Wonen wanneer je bij VastgoedCert bent ingeschreven in het register van Kandidaat-Makelaars én:
- deze inschrijving direct voorafgaande aan je deelname tenminste 2 jaar heeft geduurd
óf - je in de 5 jaar voorafgaande aan je deelname minimaal 2 jaar actief bent geweest als makelaar.
De kosten voor deelname aan het Praktijkassessment bedragen € 1.195,- exclusief BTW en zullen in rekening worden gebracht nadat je je ervaringsdossier hebt ingediend.
Overgangsregeling Praktijktoets naar Praktijkassessment
Wanneer je het Kwalificerend Portfolio reeds hebt behaald, is het niet nodig om de Opnamedag alsnog af te leggen. Het diploma Makelaar Wonen zal je op basis van je behaalde Portfolio (niet ouder dan 3 jaar) door VastgoedCert worden verstrekt. Vóór het einde van 2025 kan je bij VastgoedCert aangeven of je hiervoor in aanmerking wilt komen.
Wanneer je de Opnamedag reeds hebt behaald óf je hebt je al ingeschreven voor het Kwalificerend Portfolio, mag je ervoor kiezen om het Kwalificerend Portfolio alsnog af te leggen in 2025. Na dat jaar zal het Kwalificerend Portfolio niet meer worden afgenomen door SVMNIVO.
Een andere keuze kan zijn om het nieuwe Praktijkassessment Makelaar Wonen af te leggen. De keuze zal afhangen van hoever je inmiddels bent gevorderd met het Kwalificerend Portfolio van de oude Praktijktoets. Is het Kwalificerend Portfolio examen bijvoorbeeld al ingepland bij SVMNIVO, dan raden wij aan dit gewoon zo af te ronden. Staat het examen nog niet gepland bij SVMNIVO, maar is al wel gewerkt aan het opbouwen van dossiers, kunnen deze eventueel ook gebruikt worden voor het nieuwe Ervaringsdossier van het Praktijkassessment Makelaar Wonen. Heb je hierover vragen, neem dan even contact op met het bureau van VastgoedCert.
VastgoedCert is ervan overtuigd dat deze vernieuwing van de makelaarsopleiding hard nodig is om de aansluiting te houden bij de hedendaagse makelaarspraktijk. Het is een duidelijke verbeterslag die uiteindelijk de kwaliteit van de beroepsgroep ten goede komt. We staan voor de trots van het vak van makelen in Nederland en willen meebewegen met nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en nieuwe onderwijsmethodes. Dat kan inhouden dat het initiële opleidingstraject (i.c. de praktijktoetsing) moet worden aangepast, of dat er iets wijzigt in de hercertificering en nascholing, zoals nu ook aan de orde is. Dat is overigens een continu proces; de ene keer met meer implicaties dan de andere. We willen de overlast die dat met zich meebrengt zoveel mogelijk beperken, maar dat lukt nooit voor de volle 100%. We vragen daarvoor begrip van alle betrokkenen.
STAP 1: Het inleveren van je Ervaringsdossier
Voordat je kan deelnemen aan het Assessmentgesprek, dien je zes klantdossiers digitaal bij VastgoedCert in te leveren. Dit zijn dossiers die je in je eigen praktijk hebt opgebouwd en illustreren jouw praktijkervaring. Vooraf ontvang je de voorwaarden, waaraan de dossiers moeten voldoen en er word je toegang verleend tot een digitale omgeving, waar je de dossiers kan uploaden.
Nadat je complete ervaringsdossier is ingediend, zal deze binnen zes weken door VastgoedCert op volledigheid worden beoordeeld. Wanneer dit akkoord is bevonden, ontvang je per mail een uitnodiging van VastgoedCert om het assessmentgesprek te plannen. Je krijgt hiervoor een jaar de gelegenheid. Uiterlijk twee weken voor aanvang van het gesprek ontvang je hiervan een bevestiging.
Uiteraard worden de ingediende documenten door alle betrokkenen vertrouwelijk behandeld en, in verband met de AVG, binnen zes maanden na het verstrekken van je definitieve uitslag verwijderd.


STAP 2: Het Assessmentgesprek
Tijdens het assessment voer je een gesprek over jouw praktijkervaring (mede gebaseerd op de dossiers die je hebt ingeleverd), met als doel de mate van bekwaamheid als Register-Makelaar vast te stellen. Tijdens het gesprek reflecteer je op je eigen handelen en onderbouw je gemaakte keuzes.
Het assessment is een curriculumgericht interview en duurt maximaal 80 minuten en bestaat uit 2 onderdelen: het assessmentgesprek (75 minuten) en het reflectiegesprek (5 minuten).
Tijdens het assessment voer je een gesprek over jouw praktijkervaring (mede gebaseerd op de dossiers die je hebt ingeleverd), met als doel de mate van bekwaamheid als Register-Makelaar vast te stellen. Tijdens het gesprek reflecteer je op je eigen handelen en onderbouw je gemaakte keuzes.
Het assessment is een curriculumgericht interview en duurt maximaal 80 minuten en bestaat uit 2 onderdelen: het assessmentgesprek (75 minuten) en het reflectiegesprek (5 minuten). Na een korte wederzijdse kennismaking start je het gesprek met een uitgebreide toelichting op één van je dossiers (10 minuten). De assessoren kiezen welk dossier je toelicht, je hoort dit ter plekke. Vervolgens houden de assessoren een vraaggesprek met je over de werkzaamheden die je hebt verricht tijdens de uitvoering van je klantdossiers. Je mag het ingeleverde ervaringsdossier digitaal of op papier meenemen naar het assessmentgesprek.
Het gesprek richt zich op jouw professioneel handelen en reflectie op je werkwijze. Je wordt beoordeeld op je vermogen om keuzes te onderbouwen, je inzicht in het verloop van de klantdossiers en je capaciteit om te reflecteren op je eigen handelen. Het tonen van zelfinzicht, leren van ervaringen, en het signaleren van verbeterpunten zijn belangrijke elementen voor een succesvolle beoordeling.
Het assessmentgesprek wordt afgenomen door twee praktijkassessoren en zal ten behoeve van de beoordeling worden opgenomen (beeld en geluid). Er mag geen enkele relatie tussen de kandidaat en de praktijkassessoren bestaan, zodat een objectieve beoordeling kan plaatsvinden. Daarnaast is er een procesassessor aanwezig die het verloop van het assessmentproces borgt. Daarna voer je een kort reflectiegesprek met de assessoren. Hierin kun je aangeven hoe je terugkijkt op het gesprek en eventueel terugkomen op enkele onderwerpen. Na afloop van het gesprek komen de praktijkassessoren op basis van het gesprek tot hun oordeel.
Goede voorbereiding is het halve werk
Het assessment bestaat uit een interview waarin dieper wordt ingegaan op de door jou aangeleverde klantdossiers. Tijdens dit gesprek word je gevraagd om te reflecteren op je eigen handelen, de keuzes die je hebt gemaakt, en de manier waarop je deze kunt onderbouwen. Hoewel het gesprek zich niet richt op het direct toetsen van vakinhoudelijke kennis, wordt wel van je verwacht dat je deze kennis paraat hebt en kunt inzetten om je keuzes te verantwoorden. Het is dus belangrijk dat je goed voorbereid bent en kunt reflecteren op de beslissingen die je hebt genomen in de praktijk.
Hoe kan je je hierop voorbereiden?
Het assessment bestaat uit een interview waarin dieper wordt ingegaan op de door jou aangeleverde klantdossiers. Tijdens dit gesprek word je gevraagd om te reflecteren op je eigen handelen, de keuzes die je hebt gemaakt, en de manier waarop je deze kunt onderbouwen. Hoewel het gesprek zich niet richt op het direct toetsen van vakinhoudelijke kennis, wordt wel van je verwacht dat je deze kennis paraat hebt en kunt inzetten om je keuzes te verantwoorden. Het is dus belangrijk dat je goed voorbereid bent en kunt reflecteren op de beslissingen die je hebt genomen in de praktijk.
Hoe kan je je hierop voorbereiden?
Reflecteer op je eigen handelen
- Denk terug aan de klantdossiers die je hebt ingeleverd. Wat waren de belangrijkste beslissingen die je hebt genomen? Waarom koos je voor deze aanpak?
- Analyseer of er specifieke uitdagingen waren in het dossier en hoe je hiermee omgegaan bent.
- Wees voorbereid om te bespreken hoe je keuzes het resultaat hebben beïnvloed en of je met de kennis van nu bepaalde dingen anders zou hebben aangepakt.
Onderbouw je keuzes
- Verwacht dat er tijdens het gesprek vragen worden gesteld over de afwegingen die je hebt gemaakt in de dossiers. Zorg dat je kunt uitleggen waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt, met verwijzing naar vakinhoudelijke kennis en ervaring.
- Denk na over alternatieven die je wellicht hebt overwogen, en waarom je daar uiteindelijk niet voor hebt gekozen.
Bereid je voor op kritische vragen
- Het gesprek kan dieper ingaan op situaties waarin je keuzes wellicht niet het gewenste resultaat hebben opgeleverd. Zorg ervoor dat je eerlijk kunt reflecteren op wat er anders had gekund en wat je hiervan hebt geleerd.
- Wees voorbereid om zowel sterke als zwakke punten in je aanpak toe te lichten en bespreek eventuele lessen voor de toekomst.
Verfris je vakkennis
- Het is belangrijk dat je vakkennis up-to-date is. Hoewel deze niet expliciet getoetst wordt, wordt er tijdens het gesprek van je verwacht dat je duidelijk kunt uitleggen hoe je deze kennis hebt toegepast in de praktijk.
- Zorg dat je kunt praten over relevante wet- en regelgeving, marktontwikkelingen, en andere vaktechnische aspecten die van toepassing waren op de klantdossiers.


De beoordeling
De assessoren beoordelen jouw assessment aan de hand van een beoordelingsmodel. Deze beoordeling geldt als een advies aan de examencommissie, die de uitslag vervolgens vaststelt. Bij een voldoende score ben je geslaagd.
Uiterlijk zes weken na het assessmentgesprek ontvang je van VastgoedCert bericht of je bent geslaagd, inclusief de onderbouwing van de assessoren. Binnen zes weken nadat de positieve uitslag met je is gedeeld, krijg je je diploma Makelaar Wonen toegestuurd. Dit diploma wordt overigens eenmalig verstrekt.
Wat als je niet bent geslaagd?
De assessoren beoordelen jouw assessment aan de hand van een beoordelingsmodel. Deze beoordeling geldt als een advies aan de examencommissie, die de uitslag vervolgens vaststelt. Bij een voldoende score ben je geslaagd.
Uiterlijk zes weken na het assessmentgesprek ontvang je van VastgoedCert bericht of je bent geslaagd, inclusief de onderbouwing van de assessoren. Binnen zes weken nadat de positieve uitslag met je is gedeeld, krijg je je diploma Makelaar Wonen toegestuurd. Dit diploma wordt overigens eenmalig verstrekt.
Wat als je niet bent geslaagd?
Wanneer je niet slaagt voor het Praktijkassessment, mag je bij de herkansing hetzelfde ervaringsdossier gebruiken. Indien de praktijkassessoren je een verbeteradvies geven, is het aan te raden om een aangepast ervaringsdossier in te leveren en vervolgens het assessmentgesprek te herkansen. Bij de herkansing krijg je andere praktijkassessoren toegewezen. Is ook de herkansing onvoldoende, dan zul je bij een volgende poging een geheel nieuw ervaringsdossier met nieuwe dossiers moeten inleveren.
Wanneer je niet bent geslaagd, kun je eenmalig de opname terugzien en het beoordelingsformulier inzien. De kosten voor een herkansing zijn gelijk aan die van het reguliere Praktijkassessment.
Ben je het niet eens met de uitslag?
Ben je het niet eens met de uitslag of met de afwijzing van je assessment, dan kan je op grond van het Examenreglement van VastgoedCert binnen zes weken na de verzenddatum van de uitslag of de afwijzing hiertegen bezwaar aantekenen. Hier zijn mogelijk kosten aan verbonden, die je terug krijgt wanneer je bezwaar gegrond wordt verklaard en daarmee alsnog geslaagd bent voor het assessment. Op het moment dat een bezwaar ongegrond wordt verklaard verbeur je de (on)kostenvergoeding.
Ben je het niet eens met de uitslag of met de afwijzing van je assessment, dan kan je op grond van het Examenreglement van VastgoedCert binnen zes weken na de verzenddatum van de uitslag of de afwijzing hiertegen bezwaar aantekenen. Hier zijn mogelijk kosten aan verbonden, die je terug krijgt wanneer je bezwaar gegrond wordt verklaard en daarmee alsnog geslaagd bent voor het assessment. Op het moment dat een bezwaar ongegrond wordt verklaard verbeur je de (on)kostenvergoeding.
Klachten over het verloop van het Praktijkassessment kunnen achteraf schriftelijk worden ingediend bij het bestuur VastgoedCert. Klachten die tijdens het assessmentgesprek ontstaan over het verloop van het gesprek kunnen ook direct bij de aanwezige procesassessor worden gemeld. Alle klachten dienen te zijn ingediend uiterlijk twee weken na het voorval waarop de klacht betrekking heeft.
